الشيماء الاعدادية - ادارة النزهة التعليمية

عزيزى الزائر رجاءا تفضل بتسجيل اسمك وكلمة المرور الخاصة بك للتواصل
الشيماء الاعدادية - ادارة النزهة التعليمية

منارة العلم والتكنولوجيا- الشيماء الاعدادية - ادارة النزهة

ألف مبروك لحصول المدرسة(القسم الإعدادى) على شهادة الإعتماد و الجودة وعقبال القسم الثانوى إن شاء الله
 
شِعارُنا 
 
فى مدرستنا
 
كُل يوم
 
وزير
سيعقد إمتحان منتصف الترم يوم الثلاثاء الموافق 15 11 2011
يسُر المدرسة أن تعلن عن فتح فصول محو الأمية بدون مقابل
 
فعلى الراغبين والراغبات المبادرة بتسجيل الاسم لدى الاخصائية الاجتماعية
 
قائد مجال المشاركة {أ / هبة نور}

المواضيع الأخيرة

» ممارسات و مؤشرات /المجال الثالث- الموارد البشرية والمادية للمؤسسة :
الجمعة مايو 08, 2015 6:15 am من طرف ميفاوي

» ممارسات المجال الثالث
الجمعة مايو 08, 2015 6:13 am من طرف ميفاوي

» ورشة عمل: ( الموازنة الفعالة والرقابة علي التكاليف)اسطنبول – تركيا 15 – 24 يونية 2014م
الأحد مارس 30, 2014 10:10 am من طرف ميرفت شاهين

» اجابة النموذج الاول للعلوم للصف الثالث الاعدادى
السبت مارس 29, 2014 9:27 am من طرف فتحي العادلي

» تهنئة بالعام الدراسى الجديد
الأحد سبتمبر 22, 2013 2:25 pm من طرف Roully Fadel

» Unit 18 (My computer is being repaired)
الخميس مارس 14, 2013 10:59 pm من طرف Roully Fadel

» Unit 17 Sports time
الخميس مارس 14, 2013 10:24 pm من طرف Roully Fadel

» Unit 16 (Whose bag is that?)
الخميس مارس 14, 2013 9:57 pm من طرف Roully Fadel

» Unit 15 (Changing lives)
الخميس مارس 14, 2013 9:49 pm من طرف Roully Fadel

التبادل الاعلاني

ديسمبر 2016

الأحدالإثنينالثلاثاءالأربعاءالخميسالجمعةالسبت
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

اليومية اليومية

التبادل الاعلاني

دخول

لقد نسيت كلمة السر


    على أد رجلك هاتى لحاف

    شاطر

    Heba Noor
    مشرفة التربية الاجتماعية
    مشرفة التربية الاجتماعية

    عدد المساهمات : 152
    نقاط : 407
    الرتبة : 8
    تاريخ التسجيل : 18/12/2009
    الموقع : مشرفة التربية الاجتماعية

    على أد رجلك هاتى لحاف

    مُساهمة من طرف Heba Noor في السبت يناير 23, 2010 7:58 am

    ]على أد لحافك مد رجليك اللي يبص لفوق يتعب احلم على قدك



    دايما نسمع الأمثال دي في حياتنا .. لكن حد مننا فكر فيها قبل كده؟؟


    هل كل حاجه بنسمعها تبقى صح؟؟

    هل كل حاجه اتعودنا على سماعها, لازم نصدقها؟

    طيب.. عايزين نتكلم في الموضوع ده شوية وندردش مع بعض




    *********
    إستراتيجية تحقيق الأهداف


    عشان تحققى هدفك لازم يكون ليك حلم.. لازم الحلم ده بيكون هو الوقود اللي بيحركك وبيديك الدوافع انك ماتيأسيش

    ايه مواصفات الحلم ده؟

    القاعدة المهمة هنا هي: ماتحطيش سقف لأحلامك

    احلمى براحتك.. خليك طموحه.. خليكى متطلعع.. لو حلمك صغير هاتفضلى صغيره.. لو حلمك كبير ومؤمنه بيه..
    هيبقى لازم هاتحققيه وتكونى كبيره





    كان فيه شاب معوق اسمه خالد حسان.. فقد ساقه اليسرى في حادث سيارة


    في العاشرة من عمره.. الشاب ده كان حلمه إنه يعدي المانش

    تخيلى؟؟ شايفه الحلم ده؟؟

    سباحين عالميين حاولوا يعملوها عشان عبور المانش مش سهل.. التيارات البحرية و درجة الحرارة و

    المسافة المرهقة اللي كانت عقبة أمام أي سباح محترف... لكن خالد كان مؤمن بحلمه.. كان عارف

    إنه ممكن يعملها


    أكيد سمع ناس بتقول له: انت بتحلم


    أكيد ناس قالوا له: أكيد مش هاتنجح

    أكيد فيه ناس حاولوا يقنعوه بسخافة حلمه و إنه استحالة يقدر يحققه بسبب إعاقته.. لأن مفيش معوق

    قدر يعدي المانش على مدى التاريخ

    أقول لكم حاجة؟


    خالد حسان هو أول معوق في العالم استطاع يعبر المانش سنه 1982 و حقق حلمه وحلم مصر اللي


    بنفخر بيه حتى الآن.. إيه رأيك؟





    *********

    أحكي لكم قصة تانية؟


    ]كان فيه ولد في مدرسة دسوق الإعدادية إسمه أحمد حسن.. كان مؤمن بحلم.. هو إنه يكون عالم كبير ويحقق اكتشافات علمية تسجل عالميا باسمه



    شايفه الحلم ده كبير ازاي؟ الولد ده فضل مؤمن بحلمه ومايئسش من الظروف

    استطاع أحمد حسن زويل أن يحصل على جائزة نوبل في الفيزياء ويكون واحد من أعظم العلماء في التاريخ


    توماس إديسون كان بيحلم انه يخترع حاجه تنور بالكهرباء من غير وقود.. وعمل 999 تجربة فاشلة لحد ما الناس سخروا منه و منحلمه.. دلوقتي اللمبة في كل بيت


    بيل جيتس كان حلمه ان الكمبيوتر يكون في كل بيت.. الناس سخروا منه ومن حلمه .. دلوقتي بقى فيه حاجه اسمها الكمبيوتر الشخصي زي اللي باكتب لكم عليه الموضوع ده.. شكرا على حلمك يا بيل جيتس



    *********



    هي إيه الحكاية؟؟ عايزه أقول إيه؟]الحكاية إن الباحثين درسوا سلوك الناجحين في جميع المجالات.. اكتشفوا إن كل واحد فيهم كان له حلم

    إيجابي كبير وكان مؤمن بيه جدا لدرجة إنه مالتفتش لكلام الناس إللي حاولوا يحبطوه

    الحلم ده لازم يكون إيجابي وهدفه نبيل.. رسالة بيحملها الشخص ده وبيحاول يحققها


    لو استطاع أي شخص أن يحقق شيء ما.. ففي إمكانك أن تحققه.. كلمة لريتشارد باندلر

    يبقى إياكى تحطى سقف لحلمك.. إياك تيأس.. خلي إيمانك بحلمك الإيجابي هو القوة اللي بتخليك تتخطى أي عقبة

    خلي إيمانك بحلمك قوي لدرجة إنك تقفى وتتخطى أي صدمة.. لأنك مؤمنه تماما إنك هاتوصلى لهدفك في
    النهاية

    كل الناس لديهم من الخبرات التي تؤهلهم لتحقيق تغيير إيجابي في حياتهم.. كلمة لريتشارد باندلر
    الأمثال اللي قلناها في أول الرسالة اياكى تعملى بيها

    لو كانت تنفع زمان يبقى أكيد ماتنفعش في العصر اللي احنا فيه ده..


    كل شيء ممكن طالما عندك هدف نبيل وحلم عايزه تحققيه




    خلي الأمثال اللي فوق كالتالي


    على أد لحافك مد رجليك

    حوله إلى: جيب لحاف على أد رجليك


    والمثل الخاطئ اللي بيقول: اللي يبص لفوق يتعب

    حوله إلى: إللي يبص لفوق.. هايوصل فوق

    والجملة اللي بتقول: احلم على قدك
    خليها: ماتحطش سقف لأحلامك


    *********

    الحلم الكبير هو اللي بيصنع نجاحك.. احلمى براحتك وتخطى كل الظروف ولازم تؤمنى انك هاتحققى حلمك ده.. لو حلم إيجابي يبقى أكيد أكيد هاتعرفى تحققيه.. مفيهاش كلام
    بتحلمى بإيه دلوقتي ؟؟؟
    إبدأى حالا بالعمل على تحقيقه

    أنا بأحلم أن مدرستنا تحصل على شهادة الاعتماد والجوده ان شاء الله

    Roully Fadel
    مشرفة اللغة الانجليزية
    مشرفة اللغة الانجليزية

    عدد المساهمات : 426
    نقاط : 952
    الرتبة : 10
    تاريخ التسجيل : 04/01/2010
    الموقع : مشرفة اللغة الانجليزية

    رد: على أد رجلك هاتى لحاف

    مُساهمة من طرف Roully Fadel في الخميس يناير 28, 2010 3:49 pm

    I hope also أن مدرستنا تحصل على شهادة الاعتماد والجوده ان شاء الله
    But it'll be with hard working not words only. as the English proverb says
    "Deeds not words."أعمال و أفعال لا أقوال


    _________________
    Roully Fadel

      الوقت/التاريخ الآن هو الخميس ديسمبر 08, 2016 2:50 am